Met deze 3 tips voor gezonde smoothies laat je jezelf en je gasten watertanden

3 makkelijke tips voor het maken van gezonde smoothies

Gezonde smoothies zijn anno 2018 helemaal hip. Niet alleen zijn ze makkelijk te maken. Smoothies zijn ook nog eens lekker en, mits je het goed aanpakt, erg gezond! In dit artikel nemen we de laatste voedingsrage onder de loep!

 Goedkoop gezonde smoothies maken? Makkelijker dan je denkt!
Smoothies zijn lekker en ook gezond! Of toch niet?

1. Goedkoop gezonde smoothies maken? Makkelijker dan je denkt!

Veel mensen denken bij smoothies aan verschillende ‘superfoods’. Hoewel deze smoothies overheerlijk en zeker gezond zijn, kosten superfoods vaak veel geld. Een lekkere en gezonde smoothie hoeft echter niet duur te zijn. Dit kan bijvoorbeeld door ingrediënten te gebruiken als diepvriesfruit, havermout, pindakaas en nog veel meer opties.

Daarnaast kan je dure ingrediënten vaak goedkoop in huis halen door slim in te kopen op de markt. Tot slot: wel een koude smoothie maar geen roomijs gebruiken? Vries dan gewoon je eigen ijsklontjes in. Hartstikke makkelijk en lekker goedkoop.

Wanneer je de bovenstaande tips toepast maak je zelfs met het kleinste budget in een handomdraai gezonde smoothies.

2. Smoothie recepten nodig? Eindeloos variëren is mogelijk!

Het leuke aan smoothies is dat ze zo divers zijn. Een simpele smoothie met banaan, sinaasappel, melk/water en ijs is zo gemaakt. Je kan er echter ook voor kiezen om flink uit te pakken met allerlei groenten, fruit en misschien zelfs zaden en noten. Of wat dacht je van deze smoothie met avocado, sinaasappel, banaan en paksoi? Erg lekker, erg bijzonder en ook nog eens erg gezond!

3. Zijn smoothies gezond, of toch niet?

Een veel gehoord kritiekpunt op smoothies is dat ze niet gezond zijn. Soms wordt een ingrediënt met daarin veel suiker gebruikt. Dit kan een zoete (yoghurt)drank zijn, of zelfs roomijs. Het is echter heel makkelijk om een lekkere smoothie op zo’n manier te maken dat deze ook gezond is.

Vooral bij smoothies met ijs, melk en/of veel fruit kan de hoeveelheid suiker flink toenemen, soms wel 50 gram per glas. Ter vergelijking: een glas Coca-Cola van 250 ml levert je ‘slechts’ 27 gram suiker op. Hier zitten dan niet de vezels, vitaminen en mineralen in die je in een smoothie wel vindt, maar toch: een beetje minder suiker kan geen kwaad!

3 makkelijke tips voor het maken van gezonde smoothies

  • Gebruik amandelmelk, sojamelk, magere yoghurt, kwark of water om de smoothie aan te lengen. Hier zit veel minder suiker in!
  • Gebruik meer groenten. Dit zorgt niet alleen voor een lagere hoeveelheid suiker, maar ook voor een grotere hoeveelheid vitaminen en mineralen.
  • Gebruik andere gezonde ingrediënten naast groente en fruit. Wat dacht je van havermout, noten of zaden?

Door slim om te gaan met de ingrediënten maak je van iedere smoothie in een handomdraai een gezonde!

Smoothie recepten

Voor de smoothie liefhebber met een gezonde levensstijl staat het internet gelukkig vol met recepten. Een korte zoekopdracht doet wonderen. Ook op onze site vind je een aantal heerlijke en gezonde recepten. Naast de hierboven genoemde smoothie met avocado en paksoi, hebben we o.a. deze topper voor je: boerenkool, peer, banaan, amandelboter en sojamelk. Deze smoothie, die erg populair is in New York, is niet alleen lekker maar ook gezond!

Meer informatie over gezond eten? Check onze artikelen over gezond koken, of volg een kookworkshop voor het koken zonder zout!