Er zijn genoeg alternatieven voor een vegetarische BBQ

Lekker en gezond zelf vegetarische BBQ gerechten maken hoeft niet moeilijk te zijn. Het is veel lekkerder dan de kant en klare spullen die je nu bij de supermarkt kunt vinden. Tijdens de BBQ workshops die wij verzorgen ontvangen wij regelmatig vegetarische gasten die graag vegetarische willen BBQ’en. In dit blog kun je recepten en wat tips vinden om er thuis ook mee aan de slag te gaan.

 Vleesvervangers voor op de BBQ

Tot een paar jaar geleden had je voor op de BBQ weinig anders dan de traditionele vleesvervangers. Denk dan bijvoorbeeld aan tofu, Tempé, seitan of gerechten met ei of peulvruchten. Als je nu een supermarkt binnen stapt dan heb je een hele ruime keuze aan vleesvervangers voor op de BBQ. Met deze kant en klare vleesvervangers kun je zelf nog  experimenteren. Voeg bijvoorbeeld eens een lekkere pittige marinade aan de kipstukjes van de vegetarische slager toe en je krijgt gelijk een heel ander gerecht.

Vegetarische saté BBQ

Je kunt van heel veel verschillende ingrediënten een  vegetarische saté maken. Het bekendste recept voor een vegetarische saté is een vegetarische groenten spies. Deze groenten spiesen bestaan meestal uit paprika, courgette, bosui, champignons, ui en kleine tomaatjes. Wil je de spies iets exotischer maken dan zou je er stukjes halloumi bij kunnen rijgen. Mocht je nog wat suggesties willen hebben voor een vegetarische saté, wij hebben drie recepten voor je op een rijtje gezet.

Saté van paneer met Indiase specerijen
Saté van Padron pepers, kastanjechampignons en gerookte paprika
Saté van geitenkaas en walnoot in wijnbladeren

Gezonde BBQ recepten

Alleen geroosterde groenten zijn een goed alternatief voor een gezonde BBQ. Dat wordt ook wel een  vegan mixed grill genoemd. Dat zou kunnen bestaan uit zoete aardappel, courgette, paprika, pompoen om maar wat soorten te noemen.  Aubergine is ook een lekker groenten die je op de BBQ kan bereiden. De groenten van een vegan mixed grill kun je op smaak brengen na het BBQ’en met verschillende soorten glaze. Probeer anders dit gezonde BBQ recept:

Gado gado van de BBQ met gerookte pindasaus
ingredienten

200 gram kousenband
1 kleine spitskool
½ bos bospeen
½ bakje alfalfa
2 eieren
Seroendeng
Gefrituurde uitjes
Emping
Pindasaus
Rookolie of gerookte amandelen fijngestampt
Kleine bakvorm voor het ei

Werkwijze:

Maak de pindasaus zoals omschreven in het recept en voeg op het laatste moment wat rookolie of gerookte amandel poeder toe naar smaak. Breek de eieren boven de bakvorm. Maak de kousenband schoon door er de boven en onderkant af te halen maar snij de kousenband niet doormidden. Snij de spitskool in vier stukken. Verwijder met een dunschiller de buitenkant van de bospeen. Pak de kousenband en leg de boontjes netjes naast elkaar. Leg er dan een knoop in. Rooster de kousenband samen met de spitskool, bospeen en de eieren gaar op de BBQ. Als de groenten en de eieren gaar zijn haal ze dan van de BBQ en leg deze op een mooi bord. Giet er wat van de pindasaus over en garneer af met alfalfa, seroendeng emping en de gefrituurde uitjes.

Paddenstoelen op de BBQ

Met paddenstoelen op de BBQ kun je ook altijd lekkere gerechten maken. Hele paddenstoel kun je het beste eerst voor behandelen voor je ze op de BBQ verder gaat bereiden. Of je moet een hoop geduld hebben. Wat een leuk gerecht is, en niet moeilijk om te maken, Shiitake in cederhout met een citroen parelgort salade en pistachepesto. Met dit gerecht zet je ook gelijk iets bijzonders op tafel. Wil je iets maken wat sneller klaar is dan kun je paddenstoelen ook en papillote maken (keukenterm voor bereiding in een zakje). Dat zakje kun je van zilverfolie maken en vullen met gesneden shiitake, gekookte aardappeltjes in de schil, wat olijfolie en kruiden zoals bv gerookte paprikapoeder. Een lekker gerecht van de BBQ en niet moeilijk om te maken.

Ik hoop dat je zo een beetje inspiratie gekregen hebt voor lekker vegetarische gerechten op de BBQ!

Veel plezier met BBQ’en.